Ak sledujete náš blog pravidelne, kódy dobre poznáte. Určite si spomeniete, že čiarový kód vznikol náhodou, keď jeho tvorca hrabol na pláži rukou do piesku. Alebo že sa QR kód často mylne zamieňa s jeho „dvojčaťom“ DMC kódom, inak tiež 2D kódom Datamatrix. Nádej do tohto kódu vkladajú napríklad aj výrobcovia potravín. Hneď z niekoľkých dôvodov.

2D kód Datamatrix (nielen) pre potraviny

Nie vždy ponúka výrobok človeku dostatok miesta na uvedenie všetkých požadovaných informácií. Trebárs dôraz na bezpečnosť potravín je obrovský, normy z roka na rok prísnejšie. A tak sa výrobcovia obzerajú po spôsoboch, ako nezávadnosť svojich produktov celistvo doložiť a preukázať. Riešenie našťastie ponúkajú moderné technológie. Vďaka nim dokážete vtesnať všetky dôležité informácie aj na naozaj miniatúrne výrobky.

Všetci poznáme z obchodov čiarové kódy. Bežne sa tiež stretávame s 2D kódmi. DMC čiže Datamatrix, ktorý často zamieňame za QR kód, unesie podstatne viac informácií, a čo je možno ešte podstatnejšie – potrebuje k tomu ešte menej miesta.

Zoberme si pre príklad – už spomínané potraviny. Datamatrix dokáže uchovať dátum spotreby, pôvod potraviny, číslo šarže, čo má mimoriadny význam pre prípadný tracking. Ďalej cenu, hmotnosť, sériové číslo aj dátum balenia. Skrátka obrovské množstvo dôležitých informácií na pár milimetroch štvorcových.

Nehovoriac o tom, že menšie popisové pole znamená v priebehu času i úsporu peňazí.

Datamatrix ako cesta šetrnosti?

Je pravdepodobné, že význam kódov v potravinárskom priemysle do budúcnosti ešte vzrastie. Údaje o hmotnosti, pôvode, dátume spotreby a dátume balenia môžu hrať v budúcnosti ešte väčšiu úlohu než doteraz. Všetko závisí na téme o plytvaní potravinami, ktorá sa v poslednej dobe  čoraz častejšie skloňuje.

V praxi túto úlohu kód Datamatrix napĺňa už nejakú dobu napríklad v pobočkách austrálskeho reťazca Woolworth. Keď obsluha pri pokladni načíta kód výrobkov s blížiacim sa dátumom exspirácie, upozorní ju na to systém. Predavač následne upozorní zákazníka. Cieľom opatrenia je predovšetkým to, aby zákazník stihol výrobok spotrebovať včas. A ten následne neskončil v koši, ako sa to ročne prihodí bezmála stovke ton potravín.

Riešite aktuálne priemyselné značenie? Nechajte to na nás! Nájdeme technológiu, ktorá vám najviac sadne. Kontaktujte nás.

LIFTEC | Průmyslové značení a automatizace | Všechna práva vyhrazena ©2022